Page 31 - Pendik Eğitim Dergisi
P. 31
tarafından Kur’an’ın Türkçe meâlinin dönerken, Kur’an meâlini,
yapılması görevinin, bu işi yapacak dostlarından, Müderris Yozgatlı
en uygun kişi olması dolayısıyla İhsan Efendi’ye bırakmış,
kendisine verilmesi de, onun Kur’an “Dönersem alırım, dönmezsem,
ile olan bağının ne kadar sağlam yakarsın” diye vasiyet etmişti.
olduğunu göstermesi bakımından Mehmet Akif’in vefatından sonra
ehemmiyet arz etmektedir. kendisinden meâli soran, almak ve
1
Akif uzun bir süre, kendisine bastırmak isteyenlere, “Yaktım!”
gelen bu teklifi reddetmiştir. Fakat diyen İhsan Efendi, Akif merhumun
bu iş için Diyanet tarafından görevli meâlini yakmaya kıyamamış;
olarak gelen Aksekili Ahmed onun defterlerini ayrıca kendisi
Hamdi Bey’in ısrarları ve Akif’in çok temize çekip ciltleterek iki nüshayı Akif meal çalışması
sevdiği diğer dostlarını da araya birlikte muhafaza etmişti. İhsan haricinde elli yedi
koyması neticesinde, “adına meâl Efendi, 1961’de Kahire’de vefat tane kısa tefsir
denmesi ve Elmalılı’nın tefsiri ile edince, oğlu Ekmeleddin, vasiyeti çalışması icra etmiş
bir arada basılması” şartıyla teklifi yerine getirmek endişesiyle ve
kabul etmiştir. Şairliğe ara verip İbrahim Sabri Bey’in zorlayıcı ısrarı ve bunların on sekiz
2
Mısır’a giderek meâl üzerinde sonucunda birkaç Türk talebenin tanesi de Safahat’ta
yıllarca çalışmış, ancak bir türlü de bulunduğu bir mecliste meali manzum olarak yerini
tamamlandığı konusunda tatmin yakmıştır. 4
olamadığı gibi, Kur’an metninin yerini Akif meal çalışması haricinde elli almıştır. Bu yazıların
alabileceği endişesini yaşamıştır. yedi tane kısa tefsir çalışması icra elli üç tanesi ayet,
Akif, çok mes’uliyetli bulduğu ve etmiş ve bunların on sekiz tanesi geri kalan dört tanesi
çekindiği bu meâl yazma vazifesini, de Safahat’ta manzum olarak yerini hadis üzerinedir.
âlim arkadaşlarının ısrarları almıştır. Bu yazıların elli üç tanesi
ve yüreklendirmeleri sebebiyle ayet, geri kalan dört tanesi hadis Kaleme almış olduğu
nihayetinde tamamlamıştır. Ancak üzerinedir. Kaleme almış olduğu çalışmaları tefsir ilmi
bu eserin, Türkiye’de yapılmak çalışmaları tefsir ilmi açısından açısından ziyade
istenen “din reformu” gibi bir işte ziyade zamanın problemleri zamanın problemleri
kullanılacağı endişesiyle meâli açısından önemlidir.
Türkiye’ye getirmeyerek bir dostuna Akif’in bize ulaşan yazı ve açısından önemlidir.
emanet olarak bırakmıştır. Çünkü şiirlerinde Kur’an ayetleri ile ilgili Akif’in bize ulaşan
o dönemde Türkiye’de camilerde yazdıkları, onun meâli hakkında yazı ve şiirlerinde
namaz içinde okunan Kur’an fikir vermek için yeterlidir. O,
ayetlerinin, Türkçe okutulması Kur’an’ın metnine sadık kalmaya Kur’an ayetleri ile
kararlaştırılmıştı. Akif’te kendi özen göstererek, ayetler arası ilgili yazdıkları, onun
meâlinin Kur’an yerine geçmesinden irtibatı koparmadan, ayetlerdeki meâli hakkında fikir
korktuğu için meâl çalışmasını mesajın doğru bir şekilde vermek için yeterlidir.
teslim etmemiştir. Bu ağır aktarılması gerektiğine inanmıştır.
sorumluluğu üzerine alamayacağını En nihayetinde Mehmet Akif Ersoy,
düşünerek yıllarca yoğun emek sarf gerek şiir ve yazılarını, gerekse
ettiği meâlinin yakılmasını vasiyet ilkelerini Kur’an’ın sosyolojik
etmiştir. düsturlarından almış çağdaş bir
3
Mehmet Akif, 1936 yılında İslâm düşünürüdür.
hastalanarak Mısır’dan yurda Ruhu şâd, mekânı cennet olsun.
1- M. Ertuğrul Düzdağ, M. Orhan Okay, “Mehmed Âkif Ersoy”,
Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Ankara, TDV Yayınları, 2003, C. 28, s. 432.
2 -M. Ertuğrul Düzdağ, Mehmed Akif Ersoy Hakkında Araştırmalar II,
İstanbul, İFAV Yayınları, 2004, s. 64.
3- M. Ertuğrul Düzdağ, M. Orhan Okay, “Mehmed Âkif Ersoy”,
Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Ankara, TDV Yayınları, 2003, C. 28, s. 433.
4-Düzdağ , Mehmed Akif Ersoy, s. 141.
29