Page 43 - Pendik Eğitim Dergisi
P. 43
yılına kadar devam eden bu uzun yolculuk,
bir imparatorluğun hazin sonunu ve hemen
ardından tarih sahnesinde yeniden bir devlet
olarak doğuşunu yaşayan bir milletin hazin
ama yeni ümitlerin cilvesini taşıyan bir
hikâyesidir aslında.1919-1924 yılları arasında
yazılmış olması, hem etrafı sarmış olan büyük
güçlere karşı verilen istiklâl mücadelesinin
izlerini taşımasına hem de büyük bir medeniyet
inkılabının eşiğinde nereye ait olduğunu nereye
dâhil olacağını seçme girdabındaki bir milletin
serencamının özeti olmasına yol açmıştır.
Asım şiirini hiç okumadan sadece şiir
hakkında söylenenlere kulak verildiğinde
şiirin, istikbalde milletini ve vatanını ileri
medeniyet seviyelerine çıkaracak “Asım” Ben... baban... Sonra Melek... Tutturamazsın
adlı bir genci anlattığı düşünülebilir. Aslında ne desen.
şiirin kurgusu çok farklıdır. Kurgu diyoruz Hadi tahsilini ikmâle tez elden, hadi sen!
çünkü anlatımın bir hikâyeye yaslanmasıyla Çünkü milletlerin ikbâli için, evlâdım,
beraber kahramanların karşılıklı anlattığı Ma’rifet, bir de fazîlet... İki kudret lâzım.
birçok hikâyecikten oluşmaktadır. Asım da ….
bu hikâyelerin sonlarında yer alanlardan Marifet için ilim öğrenmek gerektiğini
birinin kahramanıdır sadece. Mehmet Akif, söyleyen Akif fazileti ise “Bir mübârek suyu var,
şiirdeki olayların asıl kahramanları olan hiç kurumaz: Dîn-i Mübîn” diyerek tarif eder.
Hocazade (Mehmet Akif) ve Köse İmam (Ali Böylece kurtuluş reçetesine iki ilacı yazmıştır:
Şevki Hoca) arasındaki diyaloglara koskoca İlimde ilerleme ve sağlam bir dinî itikad..
İslâm âleminin en derin yaralarını ve Bu nasihatleri dinleyen Asım kararını
bunların reçetelerini sığdırır uzun tahlil ve vermiştir. Artık çok sevdiği davasına nasıl
tespitlerle. Bu uzun manzumenin sonlarına hizmet edeceğini bilmektedir. Adam döverek,
yaklaştığımızda Köse İmam’ın samimi bir Babıali baskınları planlayarak İslam’a ve
Müslüman ama ele avuca sığmaz bir genç vatanına faydası olmayacağını, aksine bütün
olan oğlu Asım’dan şikâyetlerine gelir kıymet verdiği değerlere zarar vereceğini
sıra. Asım’ın İslam davasına katkı anlayışı, kabullenmiştir. Tahsil için Berlin’e gidecek ve
Ramazan günü içtiği sigaranın dumanını memleketine hizmet için göstereceği gayret
alay edercesine insanların yüzüne üfleyen kendisine “eğlence” gelecektir.
bir züppenin yüzüne yumruk indirmek Asım şiiri, içerdiği hikâyelerdeki fikir
veya meyhane basmak, kumarbazları çatışmaları, kullanılan argümanlar,
tehdit etmek şeklindedir. Köse İmam, metaforları, bir eğitimciye ithafı, uzun süren
hocasının oğlu Akif’ten (Hocazade) oğluyla yazılış süreci içinde vuku bulan (Çanakkale
konuşması ve nasihat etmesi için yardım Harbi) hadiseleri konu alan mısraları
istemeye gelmiştir. Akif Cemaleddin gibi birçok açıdan üzerinde saatlerce
Afgani’nin talebesi Muhammed Abduh’a konuşulacak, sayfalarca yazılacak bir metin.
nasihatlerinden bir kısmını Asım’a anlatsa Fakat bir öğretmen olarak üzerinde çok
da onu ikna etmek kolay değildir. Bir başka fazla durmamız, tarif etmemiz, uygulamamız
gelişinde Asım’a çok etkili bir dille yaklaşır: gereken bir metodu içermesiyle kıymetli: Bir
… Genç Nasıl İkna Edilir?
41