Page 42 - Pendik Eğitim Dergisi
P. 42

BİR GENÇ


                                               NASIL İKNA




                                                     EDİLİR?








                         M.Kübra MERCAN                             Fikret’e, yöntem ve yürüttükleri politikalara
                         Şehit Adil Büyükcengiz Kız AİHL TDE Öğr.   itirazları  ile  İttihatçılara,  -her  ne  kadar
                                                                    tahttan indirilmiş olsa da- dönemine yönelik
                            “Mehmet Akif” ve “gençlik” kelimelerini yan  tenkitleriyle II.Abdülhamid’e göndermelerin
                         yana getirdiğimizde ister istemez aklımıza ilk  olduğu bir şiirdir Asım.
                         gelen “Asım” şiiridir. Hayalindeki “genç” idealini   Şiirin bir önemli yönü de baş kısmındaki
                         anlattığı  bu  şiir  birçok  hikâyeden  müteşekkil,  ithaftır: Kardeşim Fu’ad Şems’î’ye. Kimdir
                         devrin  siyaset,  fikir  ve  şiir  dünyasından  bazı  Fu’ad Şemsî? 1974 yılında vefatının
                         isimlere göndermelerin bulunduğu ve sadece  ardından geriye bıraktıkları arasında
                         zor günler yaşayan Osmanlı İmparatorluğunu  Mehmet Akif’in nüfus kâğıdı ve maaş
                         değil  bütün  dünya  düzeninin  sarsıntıları  cüzdanı çıkan Fu’ad Şemsî, Mehmet Akif’in
                         arasından doğan yeni medeniyet telakkisi içinde  kendisinden beş yaş küçük dostudur. Fakat
                         kendine istikamet tayin etmeye çalışan devrin  ilmek ilmek bir genç modeli ördüğü Asım
                         gamlı Müslümanlarını anlatan ruh ve düşünce  şiirini ona ithafının tek sebebi bu değildir.
                         haritasıdır.                               Türk maarif davasının önemli simalarından
                            “Asım”     şiirini   tam     anlamıyla  Satı Bey’in yol arkadaşı olan bu isim Damat
                         anlayabilmek  için  Akif’in  çevresine  ve  Ferit’in hükûmeti döneminde Tedrisât-ı
                         yaşadığı  döneme  bakmamız  da  faydalı  İbtidâiye Umum Müdürlüğü (İlköğretim
                         olacaktır. Devrin hem sanat ve ilim erbabıyla  Genel Müdürlü)ardından da Tedrisât-ı
                         hem  de  siyaset  ve  aksiyon  sahasının  Tâliye Umum Müdürlüğüne (Ortaöğretim
                         aktörleriyle temas hâlindeydi Akif. Olaylara  Genel Müdürlüğü) yapmış kıymetli bir
                         çok  farklı  pencerelerden  bakan,  karakter  isimdir. İdeal gençlik hayalinin şiirini bir
                         ve  tutumlarıyla  çok  farklı  renklere  sahip  maarifçiye ithafı, Akif’in Türk milletinin
                         olan  bu  sosyal  çevreyle  olan  beraberliği  yeniden doğum sancıları çektiği bir
                         Akif’e,  dünyayı,  İslam  telâkkisini,  düşünce  dönemde tutunması gereken dalları işaret
                         dünyasının  temel  değerlerini  sağlam  ve  ettiğini düşündürmüyor değil. Gençlerine
                         tutarlı  oluşturabilme  imkânı  vermiştir.  ve maarifine dair bir kanaat ve politika
                         Çünkü  onun  sosyal  çevresiyle  teması  düşünmemiş, geliştirmemiş olan bir
                         bir  edebi  zevkin  paylaşılmasından  çok  sistem ne kadar varlık gösterebilir ki?
                         öte  sorular  sorma  ve  cevaplar  bulma      Tamamı  2292  mısralık  uzun  bir  şiir
                         macerasıdır.  Millet  ve  din  kavramlarıyla  olan  “Asım”  Sebilürreşad  dergisinde  1919
                         ilgili münakaşa ettiği Ziya Gökalp’e ve Tevfik  yılında  tefrika  edilmeye  başlamıştır.1924










                                                           40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47